شرکت Game Decks با انتشار ویدیویی از نسخهی رومیزی مجموعه بازی Yooka-Laylee رونمایی کرده است.
بازی Yooka-Laylee
جدیدترین اخبار شرکت Game Decks اعلام کرده که با همکاری شرکت Limited Run Games بازی رومیزی مجموعهی پلتفرمر Yooka-Laylee از استودیوی Playtonic را روانهی بازار خواهد کرد. این بازی رومیزی قرار تا چند روز دیگر و در تاریخ ۲۹ ژوئن (۸ تیر) بهصورت اختصاصی و ازطریق وبسایت لیمیتد ران گیمز برای پیشخرید در دسترس گیمرهای عزیز قرار بگیرد.
طبق توصیفها، بازی رومیزی Yooka-Laylee قرار است یک ماجراجویی هیجانانگیز باشد و ۲ تا ۴ نفر میتوانند در آن شرکت کنند. اندازهی آن کوچک است و در جیب جا میشود.
Game Decks علاوهبر خود بازی ساندترکهایی اوریجینال از Yooka-Laylee را تولید کرده که شامل ۱۰ قطعه میشود. همچنین وظیفهی تولید و نوشتن این قطعات برعهدهی پری برکوم (Perry Burkum) بوده و سیدی حاوی این ساندترکها قرار است همراه با نسخهی گلد بازی رومیزی Yooka-Laylee که دارای موارد اضافهای است به فروش برسد.
Yooka-Laylee and the Impossible Lair یک دنباله معنوی از سری دانکی کانگ است که علاقهمندان به سبک پلتفرمر باید آن را حتما تجربه کنند و از ساختار جدیدی که به این ژانر آمده است بهرهمند خواهند شد.
مگه میشه عاشق سری بازیهای بانجو کازویی و دانکی کانگ باشید و نام استودیو پلیتونیک به گوشتان نخورده باشد. بازی سازان مطرح در این استودیو از تیمی تشکیل شدهاند که در گذشته روی آثار پلتفرمری همچون بانجو کازوئی و دانکی کانگ کار کردهاند. مجموعه دوستداشتنی یوکا-لیلی با اولین نسخه یعنی Yooka-Laylee متولد شده و این بازی با الهام از مجموعه بازی Banjo-Kazooi ساخته شد و سازندگان روح خرس و پرنده دوست داشتنی این مجموعه را در آفتابپرست و خفاش بامزه ما یعنی یوکا و لیلی گذاشدند. از آنجا که تیم توسعهدهنده در گذشته روی دانکی کانگ نیز فعالیت داشته و نسخه بعدی این مجموعه یعنی Yooka-Laylee and the Impossible Lair در سبک پلتفرمر ۲.۵ بعدی ساخته شد و سازندگان توانستند ثابت کنند که هنوز میتوانند یک گیم پلی سرگرمکننده در این سبک ارائه دهند.
بازی یوکا لیلی با یک مرحله آموزشی کوتاه کار خودش را شروع میکند و پس از آن شما را با یک ساختار بسیار جالب روبهرو میکند. همانطور که از نام بازی نیز پیدا هست شما در ابتدای بازی با یک مرحله سخت و بسیار دشوار که «لانهی غیرممکن» نامگذاری شده است، مواجه خواهید شد. این مرحله شامل پلتفرمهای بسیار دشوار و دشمنانی است که تاحدودی شما را یاد مراحل بازی دشوار دانکی کانگ و حتی ماریو میاندازد. پس از باختن در این مرحله شما راهی دنیایی میشوید که باید بهدنبال جمع آوری سربازان زنبور می روید. بله درست متوجه شدید، مرحله اول بازی درواقع آخرین مرحله بازی میباشد که شما را به یک چالش دیوانه وار دعوت میکند. چالشی که بهتنهایی نمیتوانید آن را به اتمام برسانید و نیاز به کمک زنبورها دارید. ساختار بسیار جالب این مرحله کاری میکند که شما در همان ابتدا انگیزه قوی پیدا کنید که بتوانید مرحله بسیار سخت و دشوار این بازی را پشت سربگذارید.
زنبور ملکهای با نام فیبی نزد قهرمانان ما میآید و از ما میخواهد که بهدنبال سربازان او برویم تا بتوانیم ارتش خود را برای شکست دادن کپیتال بی (باس اصلی بازی) آماده کنیم. چرا که باید در آخر بازی نیز با استفاده از این زنبورها زرهای برای خودش بسازد. با پیشروی در نقشه بسیار زیبای بازی و شکست دادن دشمنان زنبورها را از قفس شیشهای آزاد و به تیم خود اضافه خواهید. مرحله «لانه غیرممکن» هم همیشه در ابتدای بازی در دسترس است و میتوانید هر بار به آن مراجعه و شانس خودتان را امتحان کنید. این ساختار به طرزی عجیب لذتبخش و جذاب میباشد که کماکان شما را تا انتهای بازی مجبور میکند تا مراحلی را که استادانه طراحی شده است تجربه نمایید. در این قسمت اشارهای به طراحی کاراکترهای بازی میکنیم .زنبور دوستداشتنی ما و تمامی NPCهای بازی از طراحی های بامزه و دوستداشتنی برخوردار هستند که واقعا مهارت سازندگان را در این راستا شاهد خواهیم است.
دوستی عجیب و غیرمعمول یک آفتاب پرست و خفاش واقعا زیرکانه کار شده و بلافاصله شما را عاشق شخصیتهای این بازی میکند. آفتابپرست و خفاش بامزهی ما در گیمپلی پلتفرمر این بازی دارای قابلیتهای جالبی هستند. یوکا با استفاده از لیلی میتواند در هوا معلق بماند و بچرخد. لیلی درواقع در بازی نقش یک زره را برای شما القا میکند. اگر در بازی شما از سوی دشمنان آسیب ببینید، لیلی از شما جدا میشود و بهصورت پراکنده در هوا پرواز میکند. چندین ثانیه شما فرصت دارید که لیلی را دوباره بگیرید و با کمک آن به بازی ادامه دهید. اگر موفق نشوید که لیلی را به دست بیاوردید او از صفحه خارج شده و قابلیتهایی که بالاتر به آنها اشاره کردیم از شما گرفته خواهد شد. البته لیلی را در ادامه هر مرحله میتوانید با ضربه زدن به زنگوله مخصوصی احضار کنید. سازندگان در طراحی و تعیین موقعیتهای این زنگولهها سنگتمام گذاشته اند و درجه سختی بازی در زیباترین سطح خود قرار گرفته دادند.
سازندگان با گرافیک Yooka-Laylee and the Impossible Lair نشان دادند که این بازی از نظر بصری حرف زیادی برای گفتن دارد. انتخاب رنگها و طراحی انمیشین کاراکترها در این بازی به نحو احسن انجام شده و کاری میکند که ساعتها از رنگهای جذاب این بازی سیر نشوید.
بازی لوکا لیلی یک روند و گیم پلی فوقالعاده پلفترمر برای گیمرهای این سبک در نظر گرفته است. البته در اواخر بازی شاید مراحل کمی آسانتر به نظر بیاید اما سازندگان با گذاشتن آیتمهای مختلف کاری میکنند که خودتان انتخاب کنید که به چه صورت یک مرحله را به اتمام برسانید. البته ایرادات کوچکی در طراحی برخی از مراحل به چشم میخورد. بهطور مثال در اوایل بازی سازندگان قصد دارند با طنابی شما را با مکانیزم تاب خوردن و پریدن روی پلتفرم بعدی آشنا کنند. اما شما با چند بار پرش میتوانید بدون استفاده از طناب یاد شده پلتفرم را پشت سربگذارید. البته این ایرادات ضربهای به تجربه بازی وارد نکرده. البته در مراحل عمودی و سایداسکورلر عملکرد ضعیف دوربین میتواند روند را کمی برای شما تلخ کند. چرا که دوربین آیتمها و تلههای بالا یا پایین صفحه را نشان نمیدهد و شما ناخواسته با آنها برخورد میکنید و وقت کافی برای جاخالی دادن نخواهید داشت. این موضوع از نظر فنی دارای مشکلی است و ربطی به طراحی پلتفرمها و موانع ندارد. امیدوار هستیم سازندگان در آپدیتهای آینده این موضوع را برطرف کرده تا طرفداران این سبک بتوانند لذت کافی از پلتفرمهای جذاب این بازی ببرند.
یکی دیگر از بخشهای جذاب Yooka-Laylee and the Impossible Lair مربوطبه نقشه بازی میشود که به خودی خود میتوان آن را یک بازی جداگانه یاد کرد. شما پیش از وارد شدن به مراحل پلتفرمر تقریبا یک گیمپلی سهبعدی با دوربین بالا به پایین را تجربه میکنید. در نقشه بازی شاهد پازلها و آیتمهایی برای جمع آوری هستیم که حتی لحظهای بازی را برای شما تکراری نخواهد کرد. سازندگان توانستهاند روند پلتفرمر سه بعدی بازی قبلی خود را در قسمت نقشه این بازی استفاده و مهارت خودشان را به رخ بکشند. بخش سهبعدی یوکا-لیلی به قدری با جزئیات ساخته شده که میتوان به طور مستقل آن را یک بازی جداگانه دانست. در این قسمت با NPCهای مختلف صحبت میکنید و با جمعآوری سکهها و آیتمهای گمشده میتوانید به مراحل مخفی دست پیدا کنید. البته برخی از آیتمها در این میان میتوانستند چالشبرانگیزتر طراحی شوند. آیتمهایی بهصورت نقشه در بازی سرگردان هستند که با پشت سر گذاشتن چالشهای آنها قسمت مهمی از نقشه باز میشود و شما در نقشه اصلی بازی پیشروی میکنید. با اینکه این چالشها قدم بزرگی در بازی برایتان برمیدارند اما به قدری ساده طراحی شدهاند که حس رضایت و زحمتی که برای باز کردن نقشه به شما القا میشود، بسیار ناچیز میباشد. اما باز بااینحالساخت این ایده بسیار زیبا و خوشآیند است.
از طرفی مراحل پلتفرمر بازی دارای دو حالت مختلف هستند. پس از اتمام بخش اصلی هر مرحله میتوانید همان مرحله را در ظاهری متفاوت تجربه کنید. البته برای تجربه حالت دوم در هر مرحله باید پازل کوتاهی را حل کرده که جذابیت بازی را بیشتر میکند. همچنین آیتمهایی در گوشه کنار بازی با نام تونیک قرار گرفته است که درواقع همانند یک نیروزا به شما میکند. شما درواقع پیش از وارد شدن به مراحل پلتفرمر میتوانید ۳ عدد از این تونیکها را انتخاب کنیدو تونیکهای مختلفی در بازی بوجود بیاورید که با خرج کردن پَرها میتوانید آنها را خریداری کنید. تونیکها به تنهایی یکی از مواردی به شمار می آیند که انگیزه ادامه دادن در بازی را بیشتر میکند. بهطور مثال با فعال کردن یکی از این تونیکها میتوانید جلوههای بصری بازی را به گرافیک نینتند و گیمکیوب تغییر دهید و حتی با تونیک دیگری مدت زمان معلق شدن در هوا را نیز بیشتر کنید.
سازندگان قابلیتی در بازی برای کاربران در نظر گرفتهاند که امیدوار بودم چنین چیزی نمیدیدم. در صورتی که شما موفق نشوید برخی از قسمتهای بازی را پشت سربگذارید و چند بار شکست بخورید گزینهای به کمک شما میآید و آن قسمت را برای شما حذف میکند. امیدوار بودیم باتوجهبه طراحی مراحل زیبا، سازندگان با این گزینه زحمات خودشان را پایمال نکنند و ضمن آن حس رضایتی که بازیکن پس از چند بار تمرین میتواند از آن بگیرد را تباه نکنند. البته این موضوع در صورتی که شما با چالشهای بسیار دشوار در بازی رو به رو بودید قابل قبول بود، اما باتوجهبه اینکه درجه سختی بازی در معمولیترین حالت خود هست یعنی نه سخت و نه ساده طراحی شده است، وجود چنین گزینهای شاید جالب نباشد. ولی با اینحال موارد یاد شده تنها ایرادهای بسیار جزئی هستند که به تجربه بازی به هیچ عنوان آسیب وارد نمیکند و صرفا به آنها اشاره شده است.
نام گرنت کرکهوپ در میان آهنگسازان این بازی به شما این اطمینان را خواهد داد که موسیقی بازی Yooka-Laylee and the Impossible Lair قرار است شما را محو خودش کند. این آهنگساز در گذشته با استیو برک روی آثاری همچون استار فاکس، دانکی کانگ و بانجو کازوئی کار کردهاند. موسیقی ملایم بازی شما را بیشتر از قبل غرق رنگهای زیبای بازی میکند. صداگذاری بازی نیز در بهترین حالت خود صورت گرفته که البته صدای خفاش بهعنوان بامزهترین صدای بازی در ذهن ما ثبت شده است.
برچسب ۳۰ دلاری این بازی باتوجهبه محتویات زیاد و تقریبا ۱۲ ساعت گیمپلیای که در خود جای داده است، بسیار منصفانه و بهعنوان یک محصول کامل و هیجان انگیز میتواند شما را سرگرم کند. با بازی Yooka-Laylee and the Impossible Lair میتوانید باری دیگر طعم لذت بازیهای قدیمی همچون دانکی کانگ را بچشید و یک روند آرامشبخش را با آن تجربه کنید.
بازی Yooka-Laylee and the Impossible Lair روی نینتند و سوییچ بررسی شده است.