در بازی آنریل انجین ۵ هردو کنسول PS5 و ایکس باکس سری ایکس از فناوری Temporal Super Resolution بهعنوان بخشی از قابلیتهای موتور گرافیکی Unreal Engine 5 بهرهمند خواهند شد.
آنریل انجین ۵
اپیک گیمز (Epic Games) در ویدیوی جدیدی که ازطریق کانال رسمی خودش در یوتیوب منتشر کرده بود به نمایش یکی از ویژگیهای جدید موتور گرافیکی بازی آنریل انجین ۵،که برای عرضه در سال ۲۰۲۲ برنامهریزی شده، پرداخته است. توسعهدهندگان موتور گرافیکی آنریل انجین ۵، علاوهبر دو ویژگی اصلی و برجستهی آن، یعنی فناوریهای Lumen و Nanite، قابلیتهای متعددی را برای سادهتر کردن هرچه بیشتر فرایند بازیسازی کردند، که یکی از آنها Temporal Super Resolution نام دارد که بهعنوان رقیب DLSS انویدیا نیز شناخته شده.
«تکنولوژی Temporal Super Resolution از خصوصیات زیر برخوردار است:
- دستیابی به جزئیات رندر تصاویر ۴K در رزولوشن ۱۰۸۰p و در نتیجه ارائه فریمهای بهتر و همچنین کاهش هزینههای رندرینگ
- کاهش پدیدهی شبح در پس زمینههایی با فرکانس بالا
- کاهش پدیدهی سوسو زدن یا پرش تصاویر در هندسهی پیچیدهی اشیا در محیط بازی
- قابلیت اجرا روی تمامی سخت افزارهای تحت پشتیبانی Shader Model 5 از جمله D3D11، D3D12، Vulkan، پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس و بهزودی در Metal در اختیار گیمرها قرار میگیرد.
- شیدرهای بهینهسازی شده برای معماری خاص پردازندههای گرافیکی PS5 و ایکس باکس سری ایکس»
- بنابراین این ویژگی میتواند در عین پایبندی به ارائه یک محتوای بسیار باکیفیت، به کاهش قابلتوجه بودجهی پروژههای بزرگ منتهی شود. از طرفی هم نرخ فریم تصاویر میتواند از ۱۸FPS در رزولوشن ۴K به حدود ۴۳FPS در ۱۰۸۰p ارتقاء پیدا خواهد کرد.. شما میتوانید در تصاویری که در ادامه توسط Epic Games ارائه شده، مقایسهی این دو حالت را ملاحظه بفرمایید. (نکته قابل توجه: تصویر بالا در رزولوشن ۴k و تصویر پایین در کیفیت ۱۰۸۰p رندر شده است.)
- ارائه شده، مقایسهی این دو حالت را ملاحظه کنید. (نکته: تصویر بالا در رزولوشن ۴k و تصویر پایین در کیفیت ۱۰۸۰p رندر شده است.)
- شرکت AMD نیز تأیید کرده که جدیدترین کارت گرافیکهای سری رادئون و پردازندههای گرافیکی به کار رفته در نسل جدید کنسولهای بازی از این قابلیت خاصی بهرهمند خواهند بود. میتوان گفت که این ویژگی ها درواقع مشابه قابلیت DLSS در کارت گرافیکهای شرکت انویدیا است که بهصورت انحصاری در اختیار محصولات این شرکت قرار دارد. البته باید نحوهی کارکرد این دو ویژگی در بازیهای آینده رامورد بررسی قرار داد و سپس درباره شباهتها و تفاوتهای آنها اظهار نظر کرد .
- AMD در بیانیهای که در این رابطه منتشر کرده مینویسد:
- « TSRیک تکنیک جدید در آپ اسکیل کردن فریمهایی با رزولوشن پایین است که به منظور به حداکثر رساندن عملکرد و همچنین پایبندی به حفظ کیفیت مطلوب محتوای تولیدی به کار گرفته میشود. AMD با همکاری نزدیک خود با شرکت اپیک گیمز به بهینهسازی قابلیت TSR روی سیستمهای مبتنی بر پردازندههای رادئون پرداخته و این قابلیت را نه فقط برای پی سی، بلکه بهطور اختصاصی برای هریک از کنسولهای پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس توسعه داده است.»
اسکات هرکلمن از شرکت AMD پیش از این و در جریان معرفی Super Resolution برای پلتفرم پی سی، این قابلیت را « یکی از بزرگترین دستاوردهای نرمافزاری ما در طول تاریخ عملکرد AMD» توصیف کرده و به کارگیری آن را در آیندهی صنعت بازیسازی بسیار حیاتی تلقی می شود.
-
https://www.zoomg.ir/game-news/335669-ps5-xsx-temporal-super-resolution/
-
خرید بازی Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildland